- německý umělecký směr, vychází z fauvismu
- nejvíce se rozvinul v letech 1905-1920
- je poznamenán předzvěstí 1. sv. války
- umělci reagují na válku, i na celkovou krizi společnosti
- expressio=výraz, exprimere=vyjadřovat
- vyjádřit vlastní prožitky, pocity bez ohledu na konvence, malují, co cítí
- pocity úzkosti, tísně, ztracenost v okolním světě
- zajímají je citové stavy a projevy člověka a jejich vyjádření
PODSTATA
- důraz kladen na agresivní barevnost
- barvou se popisují pocity, duševní stavy, dojmy a nálady
- používá se záměrná deformace tvarů, stylizace
- nadsázka, zkratka, plošnost, barevný kontrast
VÝVOJ EXPRESIONISMU
1905 skupina DIE BRÜCKE=MOST v Drážďanech
- zanikla v roce 1913
- tvorba: plošnost, hrubá linka, hranaté a špičaté tvary, tvarová deformace
EMIL NOLDE (nold)
- fantastická, groteskní témata, pusté severní krajiny, pohádkové výjevy, biblické náměty
- barvu používá v kontrastech-vliv V. van Gogha
- Slavnosti zlatého telete
- Smrt v poušti
LUDVIK ERNST KIRCHNER
- tvarově a barevně zjednodušené, ostré kontrasty a deformace
- maluje portréty, figury, tančírny, bary, krajiny
- Ulice
- Poprsí ženy s kloboukem
1911-1914 skupina DER BLAUE REITER=MODRÝ JEZDEC
- volnější sdružení, osobní a umělecké vztahy
- barvy linie se postupně vzdalují realitě
- vyjádření pocitu barvou
VASILIJ KANDINSKIJ
- žil ve Francii, věnoval se abstraktní malbě
- Improvizace 14
- abstraktní obraz, vznik 1910
- od figurální tvorby přechází k abstrakci, obrazy přestal pojmenovávat
- Arabský hřbitov
- Kostel v Mornau
PAUL KLEE
- experimentuje s technikami,materiálem-nedá jednoznačně zařadit do 1 směru
- pracuje s linkou; světlo a stín slouží k vyjádření duchovních hodnot
- Dobrodružství jedné slečinky
- Červený balón
FRANC MARC
- používal symbolické významy
- modrá=mužský princip → drsný a duchovní
- žlutá=ženský princip → jemný a veselý
- červená=hmota →brutální a těžká
- miloval koně, zvířata, blízko k fauvistům
- zřetelné barvy, barevně odlišené ohraničené plochy
- Červené koně
- Sen, Tygr, Modří koně, Modrý kůň; Osudy zvířat
OSKAR KOKOSCHKA
- učil české malíře, portréty
- sytá pastózní barevnost, záměrná deformace figur
- nacisté zabavili víc než 400 obr jako „zvrhlé umění“
V ČESKÉM UMĚNÍ
- Munchův exp. symbolismus -velký vliv na českou výtvarnou skupinu OSMA
- založili jí v roce 1907-Emil Filla, Bohumil Kubišta, Antonín Procházka
- hlásí se k tvorbě E. Muncha, postimpresionismu, fauvismu
- spojován s kubismem-KUBOEXPRESIONISMUS
- využívá náboženská témata, která jsou metaforou prožité války
- začínají se zajímat o okolní svět lidí a věcí
EDVARD MUNCH
- motivy smrti, strachu, hrůzy
- fyzicky i duševně osamělý
- Křik-1892
- prvky zdůrazňují pocity dotyčného, deformace tvaru
- červená=expresivní barva
- 3 barvy: černá, červená, modrá
- Tanec života
- bílá-život, červená=láska, černá=smrt
- přemalovaný secesní obraz: Tři věky ženy
- Křik-1892
EMIL FILLA
- prochází několika směry: kubismem, expresionismem
- Rybičky
- Zátiší s artyčokem
- Čtenář Dostojevského
BOHUMIL KUBIŠTA
- dílo z převážné většiny kubistické, avšak expresionistické základy
TYTO STRÁNKY DOPORUČUJI VŠEM I DOSPĚLÍM I DĚTEM.