• německý umělecký směr, vychází z fauvismu
  • nejvíce se rozvinul v letech 1905-1920
  • je poznamenán předzvěstí 1. sv. války
  • umělci reagují na válku, i na celkovou krizi společnosti
  • expressio=výraz, exprimere=vyjadřovat
    • vyjádřit vlastní prožitky, pocity bez ohledu na konvence, malují, co cítí
    • pocity úzkosti, tísně, ztracenost v okolním světě
    • zajímají je citové stavy a projevy člověka a jejich vyjádření

 

PODSTATA

  • důraz kladen na agresivní barevnost
  • barvou se popisují pocity, duševní stavy, dojmy a nálady
  • používá se záměrná deformace tvarů, stylizace
  • nadsázka, zkratka, plošnost, barevný kontrast

 

VÝVOJ EXPRESIONISMU

1905 skupina DIE BRÜCKE=MOST v Drážďanech

  • zanikla v roce 1913
  • tvorba: plošnost, hrubá linka, hranaté a špičaté tvary, tvarová deformace

 

EMIL NOLDE (nold)

  • fantastická, groteskní témata, pusté severní krajiny, pohádkové výjevy, biblické náměty
  • barvu používá v kontrastech-vliv V. van Gogha
    • Slavnosti zlatého telete
    • Smrt v poušti

 

LUDVIK ERNST KIRCHNER

  • tvarově a barevně zjednodušené, ostré kontrasty a deformace
  • maluje portréty, figury, tančírny, bary, krajiny
    • Ulice
    • Poprsí ženy s kloboukem

 

1911-1914 skupina DER BLAUE REITER=MODRÝ JEZDEC

  • volnější sdružení, osobní a umělecké vztahy
  • barvy linie se postupně vzdalují realitě
  • vyjádření pocitu barvou

 

VASILIJ KANDINSKIJ

  • žil ve Francii, věnoval se abstraktní malbě
  • Improvizace 14
    • abstraktní obraz, vznik 1910
    • od figurální tvorby přechází k abstrakci, obrazy přestal pojmenovávat
  • Arabský hřbitov
  • Kostel v Mornau

 

PAUL KLEE

  • experimentuje s technikami,materiálem-nedá jednoznačně zařadit do 1 směru
  • pracuje s linkou; světlo a stín slouží k vyjádření duchovních hodnot
    • Dobrodružství jedné slečinky
    • Červený balón

 

FRANC MARC

  • používal symbolické významy
    • modrá=mužský princip → drsný a duchovní
    • žlutá=ženský princip → jemný a veselý
    • červená=hmota →brutální a těžká
  • miloval koně, zvířata, blízko k fauvistům
  • zřetelné barvy, barevně odlišené ohraničené plochy
    • Červené koně
    • Sen, Tygr, Modří koně, Modrý kůň; Osudy zvířat

 

OSKAR KOKOSCHKA

  • učil české malíře, portréty
  • sytá pastózní barevnost, záměrná deformace figur
  • nacisté zabavili víc než 400 obr jako „zvrhlé umění“

 

V ČESKÉM UMĚNÍ
  • Munchův exp. symbolismus -velký vliv na českou výtvarnou skupinu OSMA
  • založili jí v roce 1907-Emil Filla, Bohumil Kubišta, Antonín Procházka
  • hlásí se k tvorbě E. Muncha, postimpresionismu, fauvismu
  • spojován s kubismem-KUBOEXPRESIONISMUS
  • využívá náboženská témata, která jsou metaforou prožité války
  • začínají se zajímat o okolní svět lidí a věcí

 

EDVARD MUNCH

  • motivy smrti, strachu, hrůzy
  • fyzicky i duševně osamělý
    • Křik-1892
      • prvky zdůrazňují pocity dotyčného, deformace tvaru
      • červená=expresivní barva
      • 3 barvy: černá, červená, modrá
    • Tanec života
      • bílá-život, červená=láska, černá=smrt
      • přemalovaný secesní obraz: Tři věky ženy

EMIL FILLA

  • prochází několika směry: kubismem, expresionismem
    • Rybičky
    • Zátiší s artyčokem
    • Čtenář Dostojevského

 

BOHUMIL KUBIŠTA

  • dílo z převážné většiny kubistické, avšak expresionistické základy

1 komentář u „Expresionismus“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *