HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Cvičení se sněhovými koulemi
– každé dítě si vytvoří svou sněhovou kouli zmačkáním novinového/kancelářského papíru
– 1) dotýkání, hlazení se koulí
– 2) kreslíme s koulí ve vzduchu její tvar
– 3) dotkneme se koulí nosu a rychle odsuneme: “Jé, studí!”
– 4) sedneme si, , opřeme se předloktím o zem, chytneme kouli mezi chodidla, nohy skrčíme – natáhneme
– 5) leh, kouli položíme na nárty, ruce podél těla, zvedáme a pokládáme hlavu
– 6) koulíme kouli od nártů po nohách až k bradě, pomalý přechod do lehu a zpět do sedu
– 7) sed, pokrčené nohy, kutálíme kouli po nohama, kolem celého těla
– 8) sed, umístění koule na bříško, vzepřením o chodidla zvedáme bříško, pomalu se vracíme do sedu
– 9) uchopíme kouli chodidly a hladíme ji nohama
– 10) klek na čtyřech, foukání do koule
– 11) stoj na jedné noze, přendat kouli horním obloukem z jedné ruky do druhé, stoj na druhé noze-opakovat
– 12) stoj, volné vyhazování a chytání koule
⇒ PH: Sněhuláci
– děti si nejprve vytvoří skupiny po 3
– dítě= malá koule (stojí)
– dítě prostřední koule (dřep)
– dítě=největší koule (sedí)
⇒ PH: Mráz a sluníčko
– pomůcky: papírové sluníčko
– pokud děti nevidí sluníčko, ztuhnou (zmrzly)
– jakmile začne sluníčko vykukovat, děti roztávají a začínají se pohybovat
⇒ PH: Pozor, sněhová koule
– pomůcky: míč
– proměníme se ve sněhuláky, utvoříme kruh a sedneme si
– zvolíme 1 sněhuláka, který se pohybovat uvnitř kruhu
– ostatní sněhuláci se ho budou snažit zasáhnout sněhovou koulí
– komu se to podaří, vymění si se sněhulákem uvnitř kruhu místo
⇒ PH: Ušlapaná zimní cestička
– pomůcky: kancelářské papíry (pěnové destičky)
– dětem vytvoříme cestu z papírů
– papíry by měly být od sebe různě vzdálené, aby cesta byla různě obtížná
– je dobré ostatní děti rozmístit kolem cesty, aby vždy papíry vrátily na své místo
⇒ PH: Eskymácká módní přehlídka
– pomůcky: oblečení dětí, CD s hudbou
– dle počtu dětí utvoříme skupinky cca po 5 dětech
– ve skupince si určí model – Eskymák
– skupinky mají vymezený čas, kdy si mohou doběhnout do šatny pro co nejvíce oblečení (kromě eskymáků)
– čas při oblékání nestopujeme
– cílem je na Eskymáka navléknout co nejvíce oblečení
– týmy si poté stoupnou na stranu, jednotliví Eskymáci se na hudbu projdou po herně tam, otočí se a jdou zpět (jako na přehlídce
– modely vyvoláváme, obecenstvo fandí
– poté vyvoláváme jednotlivé modely, svlékáme z nich oblečení a společně s dětmi počítáme počet kusů oblečení
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Sněhová koule
– pomůcky: sněhová koule, rukavice dětí
– děti sedí u stolečků, na rukou mají navlečené rukavice
– učitelka přinese sněhovou kouli
– děti si ji postupně podávají, osahávají
– cílem je vnímat, zda je sníh přes rukavice studí, či nikoliv
– v druhém kole si děti sundají rukavice
– vnímáme, kdy nás sníh více studil, uvědomujeme si, k čemu rukavice slouží
– všímáme si sněhu (v rukavicích se rozpouštěl daleko pomaleji, než když se ho dotýkáme se teplými dlaněmi)
⇒ SH: Vločky pod lupou
– pomůcky: lupa, sníh, nádobky
– do malinkých nádob nandáme sníh
– pozorujeme rozmanitost vloček, je potřeba čerstvého sněhu
⇒ SH: Co roztaje dřív?
– pomůcky: 2 víčka se sněhem na každý stoleček, sníh, sůl
– jedno víčko necháme a do dalšího nasypeme na sníh větší množství soli
– v průběhu výtvarné činnosti sledujeme, která nádoba se sněhem se dříve roztaje
– pokus můžeme zkusit i opačně: voda, a voda se solí, kdo vyhraje ve zmrznutí?
– potřeba větších mrazů, nádoby umístíme za okno
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Jak vzniká vločka
– pomůcky: proužky papírů ze čtvrtky (1 dítě: 6 proužků, z toho 4 dlouhé, 8 krátkých), vytvořené předlohy vloček nakreslené fixem
– kombinace předkládáme dětem od nejjednodušších po složitější (dva pruhy vedle sebe, kříž, vločka atd.)
– děti sedí tak, aby dobře viděly na učitelku, ta postupně ukazuje předlohy a děti z proužků papírů skládají vyobrazený symbol
⇒ DH: Největší, menší, nejmenší
– motivace sněhulákem, který má 3 koule od největší po nejmenší
– děti rozdělíme so skupin dle stolečků
– každá skupina má přinést určenou věc ve třech velikostech (autíčka, pastelky, hrnečky, knížky, plyšáci, kostky, panenky) = společná kontrola
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
⇒ RV: Užitečnost a nebezpečí sněhu
– na začátku týdne uvedeme děti do tématu, seznámíme je s plánem
– “V čem je sníh užitečný?” (zimní radovánky – sáňkování, bobování, koulování, stavění sněhuláka, lyžování, bruslení,…)
– “V čem je nebezpečný?” (uklouznutí – především u starších lidí, umrznutí, křehký led na rybníce, laviny,…)
– u tématu nebezpečí se snažíme vhodnými otázkami navést děti k odpovědi
⇒ RV: Experiment: Tání ledu
⇒ Led na talířku a v rukou
– pomůcky: 2 kostky ledu
– 1 kostku ledu položíme na talířek a druhou si budeme podávat
– “Co myslíte, která kostka roztaje dříve?”
– děti si podávají kostku, záleží na nich, jak ji kdo bude dlouho držet
– pozorování, jak z ní pomalu kape voda a jak se kostka zmenšuje
– hádání, u koho se kostka zcela ztratí
⇒ Kostky ledu posypané pepřem, solí, cukrem
– pomůcky: 3 kostky ledu pro každou skupinu u stolečku
– jednu kostku učitelka posype cukrem, druhou solí, třetí pepřem
– je potřeba dodržet stejné podmínky: stejně velké kostky + stejné množství posypové látky + nedotýkat se kostek
– pokus o vyslovení předpokladu, která kostka roztaje dřív
– objasnění, k čemu se tato vlastnost soli využívá
⇒ RV: Pokusy: Sníh x voda x led
- Sklenici naplníme sněhem, postavíme ji do tepla a odhadujeme, kolik vody ve sklenici vznikne (plná, poloprázdná, po dně)
- vodu, která vznikla roztáním sněhu můžeme nechat venku / v mrazáku opět zmrznout. Co vznikne teď? Sníh či led? Kolik ledu bude ve sklenici? (o trochu víc než bylo vody)
- Nabereme více sklenic sněhu a postavíme je na různě teplá místa – ven, do šatny, herny, na topení. Nejprve odhadujeme a pak pozorujeme, kde sníh roztaje nejdřív a kde nejpozději. Proč?
- Nabereme sníh z různých míst – od silnice, ze zahrady, od lesa. Po roztání pozorujeme, kolik bylo v kterém nečistot.
⇒ RV: Jak se můžeme ohřát? (experiment)
– tření rukou o sebe, přikládání na tváře
– rychlý pohyb
– stání blízko a dál od sebe
– porovnávání, zda je teplejší židle, na které někdo seděl nebo židlička, na které nikdo neseděl (člověk dokáže vytvořit teplo)
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ PL: Vločky – ke stažení ZDE
⇒ PL: Ledový zámek-bludiště – ke stažení ZDE
⇒ PL: Tři kamarádi (geometrické tvary) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Sněhulák-sněhové koule – ke stažení ZDE
⇒ PL: Kdepak žijí Eskymáci – ke stažení ZDE
⇒ PL: Kolik koulí má sněhulák – ke stažení ZDE
⇒ VV: Sněhová abstrakce – podrobnosti k námětu ZDE
⇒ VV: Sněhulák-kašírování – podrobnosti k námětu ZDE
⇒ VV: Malování do sněhu
– pomůcky: plastové lahve, tempery (potravinářské barvy), voda, sníh
– každé dítě si přinese do školky PET lahev (0,5l)
– připravíme barvu (děti si samy vyberou barvičku)
– při pobytu venku děti experimentují s barevnou stopou
⇒ VV: PET sněhulák
– pomůcky: plastová víčka
ŘÍKANKY
Vločka Zima STAVĚNÍ SNĚHULÁKA Ola Tondu stále láká na stavění sněhuláka. Jedna koule, druhá koule a ta třetí hlavička, pochválí je babička? Z čeho uplácají ruce? Ze dvou malých koulí přece. Do jedné té kuličky píchnou kousek větvičky. Místo čapky hrnec dají, uhlíky nám zamžourají, mrkev místo nosíku, sluší ti to, chlapíku! | Mrazík Sněhuláček panáček Zimička Eskymácká abeceda Eskymácká abeceda, Sněhulák S jarem přijde rozloučení. | Chumelenice Leden – zima Nad hlavou mu po ránu Klouzačka Vločka |
HÁDANKY
Z okna visí nanuky, Padá peří, padá z nebe, To je jízda, jen to hvízdá! | Lehká jako peříčko, Přišel k nám bílý kůň, Když je venku sníh a led, | Přišel k nám host, Bez barev a bez palety Neví, že se nesluší |