Experimenty se sněhem

HRY

POHYBOVÉ

 ⇒ PH: Rukavice

  • pomůcky: rukavice dětí
  • děti si ze šatny přinesou rukavice, položí je na určené místo a odchází si sednout na židličku
  • učitelka rukavice promíchá a rozhází je po herně
  • snaží se, aby stejné rukavice neležely u sebe
  • děti si stopnou na startovní čáru (před kobereček)
  • úkol: na povel vyběhnou a co v nejkratším čase musí najít své rukavice, obléct si je a sednout si opět na židličku
  • další činnost: vyhledat ve třídě 2 stejné předměty (mohou se lišit barvou, ale ne tvarem)

 

⇒ PH: Mráz a sluníčko

  • pomůcky: papírové sluníčko
  • pokud děti nevidí sluníčko, ztuhnou (zmrzly)
  • jakmile začne sluníčko vykukovat, děti roztávají a začínají se pohybovat

 

 ⇒ PH: Pozor, sněhová koule

  • pomůcky: míč
  • proměníme se ve sněhuláky, utvoříme kruh a sedneme si
  • zvolíme 1 sněhuláka, který se pohybovat uvnitř kruhu
  • ostatní sněhuláci se ho budou snažit zasáhnout sněhovou koulí
  • komu se to podaří, vymění si se sněhulákem uvnitř kruhu místo

 

 ⇒ PH: Ušlapaná zimní cestička

  • pomůcky: kancelářské papíry (pěnové destičky)
  • dětem vytvoříme cestu z papírů
  • papíry by měly být od sebe různě vzdálené, aby cesta byla různě obtížná
  • je dobré ostatní děti rozmístit kolem cesty, aby vždy papíry vrátily na své místo

 

 ⇒ PH: Eskymácká módní přehlídka

  • pomůcky: oblečení dětí, CD s hudbou
  • dle počtu dětí utvoříme skupinky cca po 5 dětech
  • ve skupince si určí model – Eskymák
  • skupinky mají vymezený čas, kdy si mohou doběhnout do šatny pro co nejvíce oblečení (kromě eskymáků)
  • čas při oblékání nestopujeme
  • cílem je na Eskymáka navléknout co nejvíce oblečení
  • týmy si poté stoupnou na stranu, jednotliví Eskymáci se na hudbu projdou po herně tam, otočí se a jdou zpět (jako na přehlídce)
    • modely vyvoláváme, obecenstvo fandí
  • poté vyvoláváme jednotlivé modely, svlékáme z nich oblečení a společně s dětmi počítáme počet kusů oblečení
SMYSLOVÉ

⇒  SH: Sněhová koule

  • pomůcky: sněhová koule, rukavice dětí
  • děti sedí u stolečků, na rukou mají navlečené rukavice
  • učitelka přinese sněhovou kouli
  • děti si ji postupně podávají, osahávají
  • cílem je vnímat, zda je sníh přes rukavice studí, či nikoliv
  • v druhém kole si děti sundají rukavice
  • vnímáme, kdy nás sníh více studil, uvědomujeme si, k čemu rukavice slouží
  • všímáme si sněhu (v rukavicích se rozpouštěl daleko pomaleji, než když se ho dotýkáme se teplými dlaněmi)

 

⇒ SH: Hledáme bílou barvu

  • úkolem dětí je najít ve třídě bílou barvu
  • úkol ztížíme tak, že si každý musí najít jiný předmět (ne stejná stavebnice)
  • po nalezení bílé barvy se jí dotkneme a ukážeme

 

 ⇒ SH: Vločky pod lupou

  • pomůcky: lupa, sníh, nádobky
  • do malinkých nádob nandáme sníh
  • pozorujeme rozmanitost vloček, je potřeba čerstvého sněhu

 

⇒ SH: Co roztaje dřív?

  • pomůcky: 2 víčka se sněhem na každý stoleček, sníh, sůl
  • jedno víčko necháme a do dalšího nasypeme na sníh větší množství soli
  • v průběhu výtvarné činnosti sledujeme, která nádoba se sněhem se dříve roztaje
  • pokus můžeme zkusit i opačně: voda, a voda se solí, kdo vyhraje ve zmrznutí?
  • potřeba větších mrazů, nádoby umístíme za okno

 

 ⇒ SH: Najdi své bačkorky

  • pomůcky: bačkorky, šátky (šály dětí)
  • vyzveme cca 5 dětí
  • děti si sundají bačkorky, zavážeme jim oči a zamícháme bačkorky
  • úkolem: najít po hmatu své bačkorky a nasadit si je na nohu
  • pokud nám nesedí, sundáme je a hledáme další
  • cíl: sranda, čí bačkorky budeme mít na noze.:)

 

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Poznávání oblečení

  • pomůcky: obrázky oblečení
  • ukazujeme obrázky a vyvoláme děti, které řeknou jeho správný název

 

⇒ DH: Řazení oblečení dle ročního období

  • pomůcky: obrázky oblečení, nakreslené sluníčko, vystřižená vločka
  • na koberci máme položené sluníčko a vločku, děti sedí na židličkách
  • učitelka určí dítě, ukáže mu kartičku a to jí řekne, zda se oblečení nosí v létě či v zimě a poté obrázek položí k danému období

 

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ KK: Užitečnost a nebezpečí sněhu

  • na začátku týdne uvedeme děti do tématu, seznámíme je s plánem
  • „V čem je sníh užitečný?“ (zimní radovánky-sáňkování, bobování, koulování, stavění sněhuláka, lyžování, bruslení,…)
  • „V čem je nebezpečný?“ (uklouznutí-především u starších lidí, umrznutí, křehký led na rybníce, laviny,…)
  • u tématu nebezpečí se snažíme vhodnými otázkami navést děti k odpovědi

 

⇒ KK: O Eskymácích

  • existuje na zemi jedno místo, kde je zima celý rok
  • povídání o Eskymácích – stejní jako my, ale místo domů mají dům ze sněhu-iglú, místo topení oheň, musí se hodně oblékat,…

 

VÝTVARNÉ  A PRACOVNÍ AKTIVITY

 ⇒ VV: Sněhová abstrakcepodrobnosti k námětu ZDE

 sněhová abstrakce

 ⇒ VV: Sněhulák-kašírovánípodrobnosti k námětu ZDE

sněhulák-kašírování (1)

 ⇒ VV: Malování do sněhu

  • pomůcky: plastové lahve, tempery (potravinářské barvy), voda, sníh
  • každé dítě si přinese do školky PET lahev (0,5l)
  • připravíme barvu (děti si samy vyberou barvičku)
  • při pobytu venku děti experimentují s barevnou stopou

 

 ⇒ VV: PET sněhulák

  • pomůcky: plastová víčka

 

⇒ VV: Designéři – návrh vzoru pro Eskymáky

  • pomůcky: omalovánka Eskymák, pastelky
  • úkolem je vymyslet pro Eskymáka takový kabátek, který by si chtěl koupit
  • kabátek, který ještě nikdo nevymyslel
  • využívat např. proužky, čtverečky, tečky, barvičky,…

 

ŘÍKANKY

 ⇒ Pohybová říkanka: Chumelenice

                  První vločka, druhá, třetí,

                  z nebe na zem právě letí.

                  Jedna vedle druhé sedá,

                  volné místo kolem hledá.

                  Na strom, střechy silnici

                  udělají čepici.

 

HÁDANKY

⇒ Hádanky: Oblečení

V zimě si vás medvěd plete,

vezme k sobě do doupěte.

Proto choďte potichu,

když jste v lese v _ _ _ _ _ _. (kožichu)

Co všem holkám, klukům sluší,

v zimě hezky chrání uši,

hlavu hřeje nejvíce?

Přece teplá _ _ _ _ _ _. (čepice)

Kolem krku omotá se

a tepleji hnedle zdá se.

Dlouhá, krátká, úzká, malá?

Hlavně, ať je teplá _ _ _ _. (šála)

 

PÍSNIČKY

 ⇒ Píseň: Vrabec a sýkorka

Vrabec a sýkorka


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *