• Výtvarný cíl: porušení nudné konvence; uplatnění citu pro dekorativní charakter budov
  • Výtvarná technika (postup): kresba fixy
  • Pomůcky: nakreslené (popř. černobílé fotografie) historické, kulturní domy v daném městě, fixy, lepidlo, nůžky, široká škála barevných papírů

Motivace a hra

V rámci tematického celku „Město, vesnice“ hovoříme o našem městě, ve kterém bydlíme. Seznamujeme děti s druhy staveb (rodinný, panelový dům), s rozdíly mezi životem ve městě a na vesnici. Jdeme se podívat na zajímavé stavby v našem okolí – radnice, kašna, kostel… Hledáme stavby v knihách a snažíme se odhadnout typ domu, popř. zda se jedná o město či vesnici. Z konstruktivních stavebnic stavíme dům, ve kterém bychom chtěli společně bydlet, snažíme se jej popsat. Při pobytu venku si všímáme barevnosti domů a hodnotíme, zda se jedná o panelák, rodinný dům, přiřazujeme jim vlastnosti: velký, malý, nový, starý.

 

Realizace výtvarné činnosti

Představíme dětem nejznámější stavby našeho města, podíváme se na ně na vycházce nebo využijeme fotografií (radnice, věž…). Současně ukážeme tytéž stavby, ale nakreslené pouze konturou. Tyto domy jsou takové smutné, bílé a určitě by byly moc rády, kdybychom jim udělali novou fasádu – nový kabátek.

Jeden pán také oblékal domy, ale ne pouze na papíře. Stavěl pestrobarevné pohádkové stavby, které měly kulaté rohy, každé okno bylo jiné, uvnitř se chodilo klikatými chodbami a na balkonech, střechách rostly stromy i rostliny. Pro inspiraci nahlédneme na fotografie stavebního díla F. Hundertwassera, pozorujeme individuální design fasád.

Děti si pak vyberou jednu z černobílých kopií známých budov a tu dekorativně dotvoří. Hotové domy vystřihneme a přikládáním na barevné papíry jim zvolíme harmonické pozadí, které můžeme ještě doplnit o detaily.

Domy v novém kabátku Domy v novém kabátku 3

Závěr

Porovnáváme skutečné budovy s budovami vytvořenými. Které se nám více líbí?


1 komentář u „Domy v novém kabátku“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *