• dialogy s předměty učí vidět v prostých věcech věci pozoruhodné
  • předměty a přírodniny upoutávající pozornost děti vyčleňují z jejich přirozeného prostředí
  • předměty mimo své prostředí se nazývají OBJEKTY
    • v navázání dialogu je potřeba vnímat a objevovat jeho skrytou řeč
    • objekt na nás působí svou barvou, tvarem, materiálem, svou funkcí nebo pohyby, kterých je schopen
  • nositelem podnětných impulzů  jsou smyslové prožitky
    • prožitky se pojí s hodnocením nálezu, tak s procesem hledání

 

HLEDÁNÍ A SBÍRÁNÍ PŘEDMĚTŮ

  • aby sbírání nevyznělo samoúčelně, je ho potřeba spojit se závazným tématem
  • tematizovat lze tvary, barvy,velikost nebo druh nálezů
  • pokud žák začne sbírat stejné nebo příbuzné předměty, využívá jejich množství a odlišnosti

 

KOMENTOVÁNÍ NÁLEZŮ

  • sdělení může zaznít v dialogu nebo ve volném výtvarném přepisu
  • na zkoumání objektu můžeme navázat vědeckým popisem ( rozměry, tvary, barvy, hmotnost a další vlastnosti)

 

AKUMULACE

  • hromadí množství stejných či příbuzných předmětů nebo přírodnin
  • výtvarným objektem se stává celá sbírka uložená v průhledném obalu nebo skleněné lahvi
  • drobné předměty lze využít k opakování, vytvářet z nich kontrastní celky

 

OBALOVÁNÍ NÁLEZU

  • můžeme výtvarně i literárně dokumentovat
  • různé možnosti – způsob zabalení, obal, dopracování obalu
  • rozbalování neznámého předmětu může prožitek umocnit

 

ASAMBLÁŽE

  • spojení předmětů, které se spolu setkaly
  • provazování reality a vlastních představ
  • u dospívajících žáků promlouvá symbolika, jinotaj, fantazijní grotesknost

 

INTERMEDIÁLNÍ OBJEKTY

  • spojují předměty s dalšími smyslovými i jinými podněty
  • objekty lze zkoumat hmatem, zvukové efekty se objevují při manipulaci s předměty, pohyblivé objekty-mobily
  • děti mohou vytvářet jednoduché mobily – klepadla, vahadla, drátěné objekty, objekty s prvky stavebnicového uspořádání

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY – DIALOG S PŘEDMĚTY

NÁLEZY

  • Námět: předmět, který jsem zvedl ze země (děravá nádoba, smotek drátu,..)
  • Výtvarný problém: instalace dokumentující naše životní prostředí
  • Pojetí úkolu: vyhledávat zajímavé předměty a přírodniny a vnímat jejich vlastnosti – vyčlenit předmět z jeho prostředí a učinit ho objektem, spojit několik předmětů, pozorování proměn, který způsobil čas

 

DIALOG MEZI VĚCMI

  • Námět: etudy pro věci, které nosíme s sebou – klíč, sáček, kuličky, jablko, krabička, nůžky, provázek, tužka
  • Výtvarný problém: významové spojení dvou věcí
  • Pojetí úkolu: rozhovory všedních věcí – skládání dvojic, oživování předmětů do improvizovaných loutek, záznam dialogu

 

AKUMULACE

  • Námět: knoflíky, baterie, mince, klíče, sponky
  • Výtvarný problém: sbírka předmětů jednoho druhu
  • Pojetí úkolu: sbírání a vyhodnocování předmětů a jejich adjustace do stejných sklenic, sypaných hromádek nebo visících igelitových sáčků

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 217-221. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *