• Výtvarný záměr: kresba lidských figur s proměnami jejich pohybu, pozitiv a negativ
  • Výtvarná technika (postup): kresba tužkou a fixy
  • Pomůcky: čtverce ze čtvrtky o velikosti 21 x 21 cm, fixy, tužky, gumy, černé Centropeny, pravítko, barevné papíry, obrazová inspirace z tvorby Keitha Haringa

Motivace

Děti inspirujeme tvorbou Keitha Haringa, představitele graffiti a pop-artu, který je znám svými postavičkami – figurkami dětí, které kreslil křídami na veřejných místech. Povšimněme si, že postavičky jsou plné, oproštěné od detailů, vybarvené sytými barvami s výraznou obrysovou linkou zachycují různé pohyby postav. Některá Haringova díla vytiskneme a dáme na stolečky jako inspiraci pro zachycení různorodých pohybů, tak i jako oporu pro kresbu plných postav. Široké spektrum kreslených a malovaných děl jsou k nalezení na stránkách: http://www.haring.com/.

         

Postup výtvarné činnosti

Ze čtvrtky formátu A4 učitelka ořízne čtverec o velikosti 21 x 21 cm. Ten dále za pomoci pravítka a tužky rozdělí na 4 díly – čtverce. Děti do každého čtverce tužkou nakreslí postavičku lišící se pohybem (stačí např. různé polohy rukou). Klademe důraz na to, aby postavy byly plné a bez detailů (bez obličeje, prstů,…). U této činnosti dětem dovolme gumu, pokud se teprve seznamují s kresbou plných postav. Po dokončení kresby učitelka jednotlivé postavičky dětem obtáhne černou obrysovou linkou a přebytečné čáry vygumuje.

Každé dítě si zvolí dvě barvy fixů pro vytváření barevného pozitivu a negativu (červená postava, zelené pozadí – na šikmo zelená postava a červené pozadí). Po dokreslení dvou okének si děti vyberou další dvě fixy jiné než předchozí a postupují stejným způsobem. Učitelka po celý průběh činnosti na práci dohlíží, radí a dbá na zaplnění celé plochy, aby neprosvítalo mnoho bílých míst. Po dokončení práce si děti zvolí jednu ze čtyř barev, kterou použily při kresbě s fixy, a učitelka jim obrázek zapaspartuje.

 

Reflexe

Zkoumáme, zda každá figura zachycuje jiný pohyb. Děti se pokouší napodobit pohyby svých nakreslených postaviček.

Poznámka: Jedná se o náročnější a časově delší práci, kterou je dobré dětem rozfázovat do několika dní, aby je neunavila, neodradila (1. den: kreslení postaviček, 2. den: kresba dvou okének, 3. den: dokončení práce). Záleží samozřejmě na schopnosti soustředěnosti a vytrvalosti dětí.

práce 5-6letých dětí

cvičící děti cvičící děti5 cvičící děti4


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *