Co vysílala televize?

  • Výtvarný záměr: Vymyslet krátký děj, část z něj výtvarně zobrazit, obraz zasadit do vytvořené televize
  • Výtvarná technika: dokreslovaná koláž
  • Pomůcky: černé čtvrtky A3, šablona zaobleného obdélníku, bílá pastelka, bílé čtvrtky A4, barevné papíry, nůžky, tužky, lepidlo v tubě, fixy, pastelky, černé Centropeny, obrázky z časopisů (lidé, zvířata, domy, květiny…), ubrus
 

Motivace

  • Televize (báseň) – V obýváku vegetuje bedna velká, placatá. Různé věci ukazuje – stromy auta, zvířata. Občas před ní lidi sedí, hledí na film, hokej v lize, co se děje hnedka vědí, prozradí to – televize.
  • Televize (diskuse) – Máte doma televizi? Kdo ji má i v pokojíčku? Díváte se na ni často? Na co se díváte? Co kromě pohádek vysílá? Co se z televize můžeme dozvědět zajímavého? Je něco, čím je televize pro nás nebezpečná a mohla by nám uškodit?
  • Stínová televize na zdi (zrakové hádanky)do krabice naskládáme předměty výrazných tvarů a struktury (struhadlo, sítko na čaj, cedník, košík, drátěnka, síť apod.). Učitelka sedí u stolu, krabici má tak, aby ji děti neviděly; ty se dívají na stěnu, na kterou učitelka pomocí baterky promítá stíny předmětů. Čím více se baterkou přiblížíme k předmětu, tím větší a méně identifikovatelný bude stín na stěně. Děti hádají, o jaký předmět se jedná.
  • Hraní divadla v televizi – do libovolně velké krabice bez víka vystřihneme vpředu okénko, vnitřní stranu viděnou přes okénko natřeme černou barvou. Děti si vyrobí papírové loutky na špejlích a mohou ostatním „vysílat“ pohádku/pořad v rámci spontánních her.

Realizace výtvarné činnosti

Dětem ukážeme fotografie televizí, jak se vizuálně proměnily během let. Z těchto přístrojů si vyberou tu, která se jim líbí svými prvky (noha, anténa, tlačítka) a tu se pokusí ztvárnit.

Děti si vezmou černou čtvrtku A3 a obdélníkovou šablonu pro obrazovku, která by měla mít o trochu menší rozměry než čtvrtka A4. Šablonu si přiloží kamkoliv na černou čtvrtku a bílou pastelkou ji obkreslí. Tento vnitřní prostor vystřihnou, do něj nakonec vloží hotový obrázek.  Papír z průhledu použijeme na detaily televize. Pro tlačítka děti používají barevné papíry, které mohou barevně kombinovat. Do nich mohou vepisovat čísla, znaky pro hlasitost atd.

Děti už v průběhu výroby televize přemýšlí, co budou vysílat.  Obraz by měl vyprávět krátký děj. Pokud je nic nenapadá, necháme je si prohlížet nejrůznější fotografie vystříhané z časopisů, které jim mohou vnuknout nápad a které zároveň mají za úkol při práci použít. Vybrané fotografie si děti pečlivě vystřihnou, umístí na papír a dokreslí zbývající obraz pastelkami, fixami. Jakmile mají hotovo, lepidlo nanesou zepředu na okraje bílé čtvrtky a položí na ni televizor.

Závěrečná činnost

  • Televize promluvíprotože naše televize nemluví, promluví za ní ten, kdo ji vytvořil. Dítě si vezme svou televizi, posadí se naproti dětem a spustí televizní vysílání – popíše, co na televizní obrazovce vidíme, a pokusí se vymyslet krátké pokračování příběhu.
Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *