• = tělové umění
  • tělo-používá se k otiskům, jako sochařský materiál
  • zkoumá vztahy člověka k prostředí, nebo hranice lidských možností
  • zprostředkovává prožitek času, prostoru a různé situace, které může člověk zažít
    • bolet, strach, stres

Formy body-artu:

  • Permanentní=totální umění
    • tělo člověka je prezentováno jako živé umělecké dílo
GILBERT A GEORGE
    • Velká Británie
    • britské umělecké duo
    •  s oblibou si s humorem a schválným nevkusem dělají legraci ze sebe i ze společnosti
    • stali ‚živoucími sochami‘, žili svoje životy na veřejnosti a všechny svoje každodenní činnosti nazývali sochařskými akty
    • zaměřovali se na „sebeukazování
    • stejně se oblékali, pózovali s pozlacenými obličeji vedle sebe

  • Využití těla jako živého štětce
    • otiskování lidského těla
YVES KLEIN
    • *1928 – †1962, Francie
    • většina Kleinových obrazů byla modré barvy, která pro něj byla neuvěřitelně důležitou a zprostředkovávala pocit duchovna a svobody
    • série: Anthropométries
      • nahé modelky byly potřeny  modrou barvou a poté jako živé štětce vláčeny pod Kleinovým vedením po plátně

  • Využití těla jako podkladu pro výtvarnou činnost
    • malba na obličej, ruce, nohy, celého těla
    • na rozdíl od tetování má pomíjivý charakter
    • MILAN KNÍŽÁK

 

  • Využití těla v akcích=performanci, happeningu
    • snahou vyjádřit, demonstrovat stavy=oběť, vznik, zánik, stres
    • krajní podoby spojené s námahou, bolestí, sebepoškozováním
CHRIS BURDEN
    • *1946 – †2015, USA
    • umělec zabývající se performancí , sochařstvím a instalačním uměním
    • Pětidenní skříňka – Burden se zavřel do studentské skříňky na 5 dní
    • Shoot – zařídil, aby byl střelen do levé paže
    • Mrtvý muž – Burden ležel na zemi pokrytý plátěnou fólií a sadou světlic, dokud kolemjdoucí nepředpokládali, že je mrtvý, a přivolali pohotovostní službu (což vedlo k jeho zatčení)

TOMÁŠ RULLER
  • *1957, ČR
  • vytváří multimediální performance, instalace, videa, architektonické realizace a divadelní výpravy
  • autor je zpravidla sám protagonistou svých akcí
  • Prášení na konci chodby
  • Pakulení
      • několik hodin akce s hromadou sádry a vlastním tělem
      • padání do sádry, reakce sádra na vodu, ztuhnutí, opadávání

  • Tomáš Ruller – Pakulení
  • Zdroj: ruller.cz
PETR ŠTEMBERA
  • *1945, ČR
  • zásadním zážitkem pro jeho body artovou tvorbu byl pobyt v Paříži, kde strávil deset dní bez jídla
  • uvědomil si, jak obohacující může pro člověka být extrémní fyzický a psychický prožitek
  • V Štemberově tvorbě se často objevuje záměrné vystavování se nebezpečné situaci a bolesti
  • Spaní na stromě – po třech nocích beze spánku strávil čtvrtou na stromě
  • Štěpování
    • vštěpoval si větvičku do paže

  • Petr Štembera – Štěpování
  • Zdroj: artlist.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *